Sabtu, 27 April 2013

Drama Sekolahan


Cerita Hidup Si Ujang
Karya Teater Mentari Mandiri
Adaptasi Naskah “ Kisahku “ 
Karya SMA 2 Selong
Berjalan menghampiri sebuah rumah makan mewah. Sambil berkata “inilah hasil kerja kerasku selama ini (tersenyum)”. Mengingatkan kembali ke masa lalu. 
Tanggal 10 Januari 2000, disaat umurku bru menginjak 4 tahun, aku sudah mengalami saat-saat tersulit dalam hidupku. Ayahku pergi meninggalkanku untuk selamanya karena penyakit jantung yang di deritanya 2 tahun belakangan ini. Sedangkan ibuku, hanya bekerja sebagai buruh cuci rumah tangga yang berpenghasilan tidak menentu. Suatu hari tanggal 8 Desember 2013, ketika aku akan berangkat sekolah, aku pamit untuk pergi ke sekolah. 
Ibu Siti : (diatas tempat tidur sambil merapikan baju) uhuk..uhuk...uhuk... 
Ujang menghampiri Ibu Siti 
Ujang : mak... mak... 
Ibu Siti : ott ... ngapo jang ? uhuk.. uhuk...uhukk 
Ujang : ujang nak pegi sekolah dulu mak ee ? (sambel masang sepatu) 
Ibu siti : iyo, ati-ati kau tu jang. Uhuk..uhuk...
Ujang : mak, kamuuu saket mak ? 
Ibu Siti : idak jang, dak papo. 
Ujang : nah, itu mak batuk .
Ibu Siti : idak, ini ni Cuma batok biaso, maklum carolah tuo jang.. uhukk..uhukkk.uhukk
Ujang : nah kan , mak batok lagi, ujang dak nak sekolah be, ujang nak ngerewangi mak be.
Ibu Siti : aidah.. apo dio pulok loroan ni  jang, sekolah lah sano. 
Ujang : tapi mak.. 
Ibu siti : tapi apo pulok jang, sudah sekolah lah sano.. cang..cang.. gek kau telambat.
Ujang ; tapi mak, ujang ngeri gek mak tu mati pulok .. 
Ibu siti : nah, kau ni jang, inget dak uji kato alm. Bapak kau tu “belajarlah dengan tekun dan
   sukseslah kamu nak” nah inget kan kau.
Ujang : iy mak inget, iyo sudah ujang pegi dulu mak ee .
Ibu siti : iy nak. 
Ujang : aidah dak usahlah sekolah aku mak ee.?
Ibu siti : nah, kutangani jugo gek budak ini. Nak pegi dak kau, ? sekolah lah sano . 
Ujang : iyo mak, iyo mak . Assalamu’alaikum 
Ibu siti : Wa’alaikum salam 
Berangkat sekolah. Sampai di sekolah tiba-tiba Nyayu memanggilku dari belakang.
Nyayu : jang.. ujang.. jang.. 
Ujang : (menoleh) 
Nyayu : jang, kau sudah lom PR Ekonomi ? Minjam oii ? (mengeluarkan senyum termanisnya)
Ujang : yu..yu.. kau ike minjam PR teros, kapan kau ni nak belajar nyo ? 
Nyayu : yaahh.. jang alangke saroonyo pulok berasan dengan kau ni .
Ujang : yo sudah, terakher ee aku minjemi kau, sekali lagi mahab be aku nak minjemi PR ke kau. 
Nyayu : mokaseh jang, laen kali dak lagi aku nak nyontoh dengan kau. Yo sudah aku nak pegi dulu,
  buat PR akor dak ? 
Ujang : ao.ao akorlah itu 
Setelah Nyayu pergi, tiba-tiba Dede Chin datang dengan terengah-engah. 
DeChin : jang, disini kau retinyo, aku becarian dengan kau, kau disuruh miss Uya ke ruangannyo. 
Ujang : nah, ngapo ee, pagi-pagi miss Uya manggel aku ? 
DeChin : nah, dak tau aku jang, meloroee. Coll cepetlah kau tu kesano.
Ujang : yo..yo.. mokaseh deChin .. 
Berjalan menuju ruangan Wali Kelas 
Ujang : Assalamu’alaikum Miss. 
Miss U : Wa’alaikumsalam. Ujang . silahkan duduk 
Ujang : terimakasih miss. Kalau saya boleh tahu, ada apa miss memanggil saya ke sini ? 
Miss U : ujang. Miss minta maaf sebelumnya. Tapi ibu harus mengatakan ini padamu. Jang, kata bu
  Suyatmi kamu belum bayar iuran sekolah. Apa itu benar ? 
Ujang : iya bu, saya belum punya uang (sambil menunduk) 
Miss U : ohya, ini ada surat titipan bu Suyatmi (menyerahkan surat) 
Ujang : (menerima surat) terima kasih, bu. Saya pamit dulu. Assalamu’alaikum miss.
Miss U : Wa’alaikum salam 
Keluar dari ruangan Miss Uya. Ujang menuju kelas sambil berfikir. 
Ujang : ai, cak mano aku nak ngasihke surat ini samo mak ? mak lagi demam mak itu ? aku dak
   galak nyusahi mak. Aku ni lah besak. Pacaklah nyari duet dewek. 
Sepulanng sekolah aku bertekad harus mendapatkan pekerjaan. 
Ujang : misi bik, ado lokak gawean dak ? 
Bi’ Yen : nah dak katek dek. 
Ujang : iyahh bik, jadilah bik, aku nik butuh duet untuk bayar iuran sekolah aku. Aku ni pacak
   begawe apo be bik 
Bi’ yen : nah, maap nian dek tapi dak katek. 
Ujang : ya alloh bik, tolong nian. 
Bi’ yen ; idakkk  katek.. 
Ujang : (menunduk sambel pegi)
Bi’ yen : (bi’ yen kasian jingok ujang yang malang, teros manggel ujang) nang.. oi nang.. cubo kau 
   keseni dulu. Siapo namo kau ni ? 
Ujang : namo aku “Hajarul Aswadi” bik. Tapii biaso dipanggel “Ujang” 
Bi’ yen : ohh. Bukan iy nian apo kau tu nak begawe ? 
Ujang : iy bik.. 
Bi’ Yen : yo sudah men cak itu. Kau pakek baju ini, aku dak galak jingok kau makek baju sekolah. 
Ujang : mokaseh bik.. (senge-senge) 
Saat itu, aku mulai bertekad untuk membayar iuran sekolah ku dengan hasil kerja ini. Dan
aku tidak ingin ibu tahu tentang ini. sesampai dirumah. 
Ujang : assalamu’alaikum mak.. 
Ibu siti : wa’alaikum salam. Oi dari mano kau ni jang, emapi mak ini ari baru balek ni ? 
Ujang : maap mak, tadi aku ado tugas kelompok samo kanti-kanti aku. 
Ibu siti : ohyolah , ganti baju kau tu, teros makan dulu sano, ado nasi goreng special tu nah untuk
    kau. 
Ujang :  iyo mak. 
Setelah ganti baju 
Ujang : mak..mak dak makan apo ? 
Ibu siti : idak lajulah jang, itulah siso mak makan tadi. 
Ujang : baw mak temaga be aku (sambil menyantap nasi goreng)ohyo mak tu lah sehat apo ?  
Ibu siti : ao, lah agak mending jang. Uhukk..uhuk..(manggil secara perlahan) ujang.. dulu sebelum bak kau pegi ninggalke kito, dio tu bepesen supayo kau tu jadi pengusaha besar. Itulah pesen dio terakher dio. 
Ujang : iyo mak ujang janji, ujang akan menjadi seorang pengusaha besar. 
Ibu siti : amiiinn... 
Ujang : mak, jangan pegi ninggalke aku ee mak, mak tu harus jago kesehatan. Ujang sayang nian dengan mak... 
Ibu siti : yak alloh jang, saket perut dengarnyo, nah jang azanlah, payo kito solat dulu. 
Ujang : yo payoo mak. 
Akupun seperti biasa selalu solat berjamaah dengan ibu. Keeskoan harinya pada saat pulang sekolah, aku selalu bekerja di toko Bi’ yen. Bi’ yen hanya tersenyum melihat semangatku bekerja. Hingga akhirnya aku bisa membayar iuran sekolah ku yang menunggak 2 bulan ini. sisanya aku tabung untuk keperluan berobat ibu dan keperluan sekolah yang lain. 3 bulan kemudian, ibu mendengar bahwa aku bekerja di toko Bi’ Yen. Ketika itu aku dapat job sampai lebih dari waktu magrib sehingga aku pulang agak larut. 
Ujang : makk,, ujang balekk (keret)
Ibu siti : ya ampun nak, tumbenkau ni balek malem nian?
Ujang : tadi aku ngajari nyayu belajar mak. Carolah mak ngajari budak bebalan saroo. 
Ibu siti : ohyosudah, mandilah sano kau tu. 
Ujang : iyoo mak
Terdengar keras suara ibu batuk dari kamarku. Setelah ganti baju aku menemui ibu. 
Ujang : mak.. ngapo mak ? 
Ibu siti : idak apo-apo nak, jang mak nak betanyo samo kau ? ado nian apo kau ttu begawe tempat bi’ Yen ? 
Ujang : idak ai mak, kato siapo ? 
Ibu siti : neh kau ni nak nyingok.i pulok ee, ku tangani gek, jujurla be nak. 
Ujang : iy mak, maap mak maapi ujang 
Ibu siti : ngapolah cubo kau ni ngiyoki mak ? (sedeh) 
Ujang : yah, mak ujang mintak maap nian nah mak. Aku tu sayang dengan mak, dak galak nak nyusahi mak . 
Ibu siti : iy jang, iy mak tau, tapi dak cak ini caronyo, mak dak pernah ngajari kau bekiyok, ngapo kau berubah cak ini jang. ?
Ujang : berubah mak mano mak ? ujang ni nak sekolah teros mak, tapi ujang ni lah dak bayaran 2 bulan, nah berkat ujang begawe ni lah nah, laju tebayar di iuran sekolah mak. 
Ibu siti : iy, tapi ngapo kau tu nak ngiyoki mak jang, mak ni maseh pacak nyekolahke kau tu. 
Ujang : mak aku ni dak sampe ati pulok jingok mak saket cak ini begawe. 
Ibu siti : maapi mak jang, lah nyusahi kau. Cubolah men bak mu maseh idop pasti kito ni dak bakal susah cak ini. 
Ujang : maapke aku jugo mak. Lah ngiyoki kaum. Nah sudah besedeh terus ni mak, besok tu kan hari ibu mak ee. 
Ibu siti : ao, jadi ngapo ? 
Ujang : yoo, aku ni nak ngajak mak bejalan ke pasar, kalu be gek mak nak meli gincu. 
Ibu siti : (senge-senge dewek) 
Ujang : neh ngapo mak ini senge-senge dewek ? aii dak sabar aku nunggu besok mak.
Ibu siti : nah jang, lah isya ari, col kito solat isya dulu. 
Ujang : payoo mak, kito ngambek udhu dlu, kito lupoke masalah kito hari ini. kito bedoa samo alloh, supayo alloh ngasih kito jalan. Dan rencano besok dak orong. 
Ibu siti : amiin, sudah payoo solat. 
Seperti biasa aku dan ibu melaksanakan solat isya berjamaah. Sama seperti saat ini. tetapi saat selesai solat aku hendak mencium tangan ibuku, aku begitu terkejut dan sedih, melihat ibuku satu-satunya yang aku miliki telah tiada. 
Ujang : noh, tetedok mak ni.. mak.. mak.. men nak tedok tu col pindah ke dalem be, makk.. oi mak.. neh mak ni nakoti aku be.. mak ... makk.. oi makkkk.. maapi aku makk 
Ibu masih tidak menjawab tangisan ku, hanya senyum manis yang tergambar dari raut wajahnya. Ternyata ibu ku sudah tiada. Aku tak percaya semua ini.. padahal kami sudah berjanji pergi bersama besok dan hari ibu.. hanya mimpi bagiku . :’( 
Akhirnya seperti keinginan ibu, dimakamkan di samping makam bapak. Malamnya aku membuka labum foto yang sudah lama tersimpan (nangis) *ost. Bunda 
Setelah pulang sekolah, aku melanjutkan pekerjaanku sebagai kasir di toko Bi’ Yen. Saat sedang bekerja, tiba-tiba ada seseorang yang melambaikan tangannya. 
M. stev : jang.. jang.. 
Ujang : (sadar dari lamunan)
M. stev : ooi jang ngapo kau ni melamun ? jangan galak melamun jang, gek kau ketegoran pulok.
Ujang : aii. Dak papo mang. Dak katek apo-apo 
M. stev : sudah dak usah nak ngiyokk kau tu ngapo ? 
Ujang : ini mang. (ragu2) berapo hari yang lau, mak aku ni ninggal mang, jadi aku ni idop dewekan sekarang :’( 
M. stev : aii dak kado jang ? kasian nian kau ni jang, yang sabar be jang ee. Ohyo siapo namo kau ni ?
Ujang : iy lah mang, namo aku Hajarul Aswadi mang, tapi biaso dipanggel ujang.
Bi’ Ros : dek ujang yang sabar be ye, jangan sedih igo, kau tu harus semangat, kau tu maseh ado masa depa, teros inget, “alloh tidak akan memberikan cobaan kepada hambanya apabila mereka tidak mampu menghadapinya” dan syokorilah apo yang ado sekarang.
Ujang : iy bikk
M. stev : iy jang, cubo kau jingok mamng ni dulu. (nyanyike lagu d’masiv) syukuri apa yg ada, hidup adalah anugrah...
Bi’ Ros : yak alloh kakak. Alangke malu aku,, payoo balek kak. Payoo blekk... balekk.. balek..
M. stev dan Ujang hanya tertawa :D 
M. stev : yosudah berapo galonyo jang ?
Ujang : 25600 mang.
M. stev : nah, ku bayar 600 dulu ee, sisonyo masokii bon aku be, men ado sosok ambeklah kau. 
Bi’ ros : iy ambeklah men ado sosokannyo, balek dulu ee jang. Assalamu’alaikum
Ujang : wa’alaikum salam.. macet.. macet gawe mamang samo bibik itu ..(berotokan)
Setelah kepergian mamang dengan bibik itu. Aku mulai bertekad untuk menata kehidupan ini. aku pun bekerja disana-sini untuk membiayai kehidupanku. 
Saat dikelas aku sering melamun. Nyayu dan teman-teman yang melihatku bingun, kemudian menanyaiku. Saat itu bel istirahat berbunyi. Mereka pun mulai menghampiriku 
Nyayu : jang, kau ni ngapo ?
Ujang : idak papo yu, 
Atul : sudah jang, dak usahlah nak ngiyok kau tu . 
Nyayu : iy sudahlah jang, kau ni ngapo ? ado masalah apo ?
De’chin : iy, cerito samo kami jang men ado masalah .
Ujang : nah kamu ni, nak cerito apo ? 
Atul : yoo,, masalah kau lah jang. 
Ujang : nah kamu, aku ni tek masalah nian nah. 
Nyayu : bebenar jang, tapi aku ni pening jingok.ii kau ni, ngelamun tulah. 
Ujang : hmmm, sebenernyo aku ni nak muat angkatan kito ni lulus galo UN. Tapi mak mano caronyo ?
Atul : ohh, cuman itu masalahnyo jang /
Nyayu : aii men it, kecik igo orosan jang..jang..
Atul : nah aku punyo ide, mak mano kalu kito muat kelompok belajar bae ? akor dak ? 
Ujang : nah ! masok akal, tapi galak apo budak-budak itu ? 
Nyayu : (gaya cak kepakaman) aii tenang bae jang, pacaklah aku ngorosinyo. Budak tu pasti galak men aku yang nyoroh . 
Atul dan de’ Chin : bee,, pakam kau yuu. 
De’chin : tapi , masok akal jugo, pasti norot galo budak samo nyayu ni, caro dio kan anak penjabat disekolah ini, bapaknyo yang punyo sekolah ini, dio ni Cuma sayang bebalan bee.. :D 
Nyayu : aii, ngajak rusuh kau tu chin. 
Atul : dak papolah yu, faktanyo memang cak it . 
Nyayu : ao aii baseng kamulah. 
Bel pun berbunyi aku pun masuk ke kelas 
Akhirnya seperti rencana kami tadi sebagian besar siswa setuju untuk belajar bersama. Menjelang UN, kami mempersiapkan semuanya dengan matang. 
Kebetulan, hari itu aku libur kerja sehingga aku dan teman-teman bisa berencana belajar bersama disekolah. Waktu akku menjelaskan soal yang ditanyakan Ontet dan Onet salah satu temanku.
Ontet : anaseoo..oii jang, cak mano matematika nomor 2 ni ?
Onet : jang, matematika nomor 3 ni cak mano pulok, pening aku jingoknyo ? 
Ontet : anaseooo. Oi kau ni aku duluan tadi yang betanyo. 
Onet : neh nak ngapo kau, serah ujang oii nak ngajari siapo duluan. Dio yang ngajari kau yang siru bedepak gek kau . 
Ujang : sudah..sudah.. kamu beduo ini . gek kujelasi galo di papan toles tu. Mangko gek ngerti galoo. 
Suasana belajar bareng pun mereka rasakan disana aku sangat senang melihat semangat mereka belajar. 
Saat UN berlangsung, mereka semua larut dalam ketenangan menjawab soal sampai akhir UN berlangsung. 
Keluar dari kelas. 
Nyayu : yuhuuu !!! selesaii jugo woo UN . 
Atul : huh!! Lega nian woii rasonyo sudah UN ni. 
De’Chin : mokaseh yeh jang, oleh kau lah kami biso jawab soal-soal UN dengan lancar...... 
Ujang : samo-samo, ini ni jugo karno kito rajen belajar. 
Tiba-tiba Ontet dan Onet datang
Ontet : anaseoooo,, oii jang..
Ujang : oot ngapo ?
Ontet : kami nak beterimokaseh samo kau jang, 
Ujang : mokaseh untuk apo ?
Onet : mokaseh soalnyo kau tu lah ngajari kami. 
Yahh, kamu ni biaso bae. Ini kan oleh kito rajen dan semangat belajar.  Jadi, teroslah lakuke yang terbaek.. 
Semua : do the bestt !!  
Ontet : nah, mak mano kalu kito ngerayoke hari ini kito makan dikantin tengah be aku  yang traktir
Nyayu : iyaaahhh, cak jolah2 nian tadi kau ni tet. Yosudah kito makan model pak masri bb, men kau tek duet pacaklah aku be yang mayarnyo. 
Atul : nah akor, payoo kito makan tempat pak masri be. 
De’chin : iy.. benoo.. beno..benoo
Ontet : anaseooo, payoolah woo men cak it jangan nak belamo bb 
Setiap hari selalu mereka gunakan untuk bersama-sama. Walaupun mereka semua sibuk dengan urusan mereka masing-masing. Hari yang mereka tunggu-tunggu pun datang. Dan hasilnya mereka lulus 100% . kemudian kami melanjutkan kuliah kami ditempat yang kami sukai, aku melanjutkan kuliah ku dibiayi oleh orangtuanya nyayu .. 

THE END 
....

0 komentar:

Blogger Template by Clairvo